Przejdź do głównej zawartości

TOP20 - Najlepsze filmy 2017


Rok 2017 zmierza ku końcowi i jest to idealny okres na podsumowanie go rankingiem najlepszych filmów ostatnich 12 miesięcy. Na wstępie zaznaczę, że pod uwagę brałem wszystkie tytuły, które miały polską premierę w 2017 roku. A dlaczego powstała lista TOP20, a nie TOP10? Bo chciałem uwzględnić w swoim zestawieniu filmy, które nie były umieszczane w pozostałych rankingach, a zasługują na wspomnienie o nich w kontekście najlepszych produkcji. Niestety wiele filmów nie udało mi się obejrzeć, a mogły się znaleźć w tym zestawieniu - Coco, Thor: Ragnarok czy Cicha Noc. Jednak nie można mieć wszystkiego i trzeba sobie poradzić z tym, co mam do dyspozycji. 


20. Milczenie

Film o harmonii, wierze i cierpliwości, które zostały okraszone piękną muzyką oraz zdjęciami. Tylko tyle i aż tyle.

19. To

Nie nazwałbym go horrorem, bo w tej kategorii się nie sprawdza, ale jako thriller? Jak najbardziej, a pomysł na spersonalizowanie lęków bohaterów w postaci klauna, do mnie trafił.

18. La La Land [Recenzja]

Nie spodziewałem się, że ten film tak mocno podzieli środowisko filmowe, bo pojawiały się skrajne oceny w przypadku tej produkcji. Dla mnie to solidny musical, który jednak na dłuższą metę nie wzbudził we mnie żadnych emocji - jest to ładnie zrealizowane i tyle.

17. Brawl in the Cell Block 99

Tego filmu nie poleciłbym do oglądania razem z dziećmi, bo poziom brutalności osiąga tutaj niewyobrażalny poziom, ale w tym tkwi jego moc. Ponury i bezwzględny główny bohater nie zna litości dla swoich wrogów, a efektowność egzekucji dopracował profesjonalnie. Mocne i męskie kino.

16. Spiderman: Homecoming [Recenzja]

Swoje wrażenia o tym filmie opisałem w powyższej recenzji, ale trzeba przyznać, że nowy Spiderman dostarcza dużo humoru i efektownych sekwencji, ale do filmów z Toby'm Maguire'm to on się nie umywa.

15. Baby Driver [Recenzja]

Recenzja tego filmu również pojawiła się na blogu, ale jego streszczeniem powinno być zdanie: Bohater ciekawie wymyślony, ale z biegiem czasu tracący na świeżości i na moim zainteresowaniu, choć muzyka i prędkość na drodze nadają tempo temu filmowi.

14. Mroczna Wieża [Recenzja]

Kolejny przedstawiciel z gatunku - kontrowersyjny. Film został zmiażdżony przez krytyków, widzów i fanów książki, a ja bez znajomości oryginału czerpałem ogromną przyjemność z oglądania tego świata, niezłych efektów specjalnych i gry Matthew McConaughey'a.

13. Kong: Wyspa Czaszki [Recenzja]

Świetna i niezobowiązująca rozrywka, która jest pełna pięknych zdjęć i zjawiskowych efektów specjalnych, szczególnie w przypadku finałowej walki. 

12. Dunkierka [Recenzja]

Film z potencjałem na coś wielkiego, bo pomysł na przedstawienie wojny z perspektywy trzech oddziałów, zdjęcia, muzyka i gra aktorska stoją na mistrzowskim poziomie, ale zabrakło w nim przede wszystkim emocji, wzruszenia i zaangażowania w losy bohaterów.

11. Wind River

Historia osadzona w nietypowych warunkach, bez gwiazd światowego formatu w obsadzie, ale jednocześnie jest ona tak dobrze opowiedziana i poprowadzona, że nie sposób nie umieścić tego filmu w tym zestawieniu. Oczywiście był potencjał na wyższą ocenę w przypadku "Wind River", ale wysiłek twórców został trochę zaprzepaszczony przez zakończenie, które wpada na widza jak lokomotywa, bez poczucia niepewności. Jednak nadal to świetny thriller.

10. Atomic Blonde [Recenzja]

Film był zapowiadany jako historia żeńskiego odpowiednika "Johna Wicka", co wzbudzało moje obawy, które jednak okazały się bezpodstawne. Charlize Theron emanowała seksualnością i porywała sprawnością w scenach walki, a muzyka i wykorzystanie neonów w tak genialny sposób sprawiły, że seans był prawdziwą ucztą wizualną. Chce więcej!

9. Bodyguard Zawodowiec

Świetny duet aktorski, mnóstwo zabawnych scen, które nie powodowały uczucia zażenowania, interesująca fabuła i naturalny luz bijący od tego filmu - to największe zalety tej produkcji, które sprawiły, że na długo po seansie na mojej twarzy pojawiał się uśmiech, gdy przypominałem sobie niektóre sceny tego filmu. 

8. Split [Recenzja]

Jestem fanem Jamesa McAvoy'a i z każdą, kolejną rolą rozwija on swoje umiejętności, więc jego popis w tym filmie nie mógł mi umknąć z radaru. Świetny klimat, genialna gra aktorska i intrygująca historia wywindowały ten film tak wysoko w tym rankingu. Czekam na kontynuację.

7. Strażnicy Galaktyki Vol.2 [Recenzja]

Pierwsza część była bardzo dobrym kinem rozrywkowym, ale to druga cześć wnosi go na wyższy poziom zabawy przy oglądaniu. Mini Groot absolutnie kradnie show i powoduje uśmiech za każdym razem, gdy pojawia się na ekranie. Historia nie należy do skomplikowanych, ale jednocześnie nie ma dziur fabularnych, a w tego typu produkcjach jest to wystarczające, by czerpać z tego przyjemność.

6. Mother!

Dość niespodziewany gość na tej liście, ale muszę przyznać, że dawno nie oglądałem tak intrygującego i niejednoznacznego filmu, który na długo zapisał się w mojej pamięci. Paradoksalnie wszystkie symbole religijne odkładam na bok, bo klimat utworzony wokół historii, jej przebieg i momentalne przeforsowanie tempa przykleiły mnie do ekranu na cały czas trwania tego filmu. Uczucie niepewności i dyskomfortu również zaliczam do zalet, bo to zawsze jest ciekawe doświadczenie, gdy to co oglądamy, oddziałuje na widza.

5. Ukryte Działania

Faceci nie są niezbędni do nagrania bardzo dobrego filmu, czego przykładem jest ta pozycja na liście. Porusza on ważną sprawę prześladowań rasowych i płciowych w USA, ale nie robi tego nachalnie i w sposób oklepany. Film ma pozytywny przekaz, wzrusza i wciąga w świat kobiet, które posiadają niesamowicie dużą wiedzę, zmieniają świat i dopiero po pewnym czasie zostają one za to docenione. 

4. Life [Recenzja]

Jako fan serii "Obcy" byłem zasmucony faktem, że tegoroczny film tak mocno odstawał od moich oczekiwań i zupełnie zatracił urok poprzednich części. Na ratunek przyszedł jednak "Life", który zebrał bardzo przeciętne oceny, co jest dla mnie niezrozumiałe. Niewiele horrorów jest w stanie tak bardzo zadziałać na moją wyobraźnię jak ten film. Muzyka w przypadku tej produkcji to jest absolutne arcydzieło i nie ma sobie równych, a co najlepsze zakończenie nie jest typowe i oklepane.

3. Blade Runner 2049

Fanem pierwszej części Blade Runnera nie jestem i byłem znudzony w trakcie jego oglądania, a tym bardziej nie rozumiem jego statusu legendy, który trwa do dzisiaj. Do kontynuacji podchodziłem ostrożnie, dzięki czemu mogłem się pozytywnie zaskoczyć. Klimat, zabawa barwą, muzyka i wizja świata sprawiły, że zostałem oczarowany tym filmem. Historia mogłaby być bardziej rozbudowana, co przeszkodziło Blade Runnerowi w osiągnięciu statusu arcydzieła, ale i tak jestem zadowolony, że po cierpieniach przy oglądaniu I części, tutaj wsiąkłem w ten świat tak mocno.

2. Captain Fantastic

Jak sam tytuł wskazuje, ten film można nazwać fantastycznym. Podobnie jak w przypadku "Milczenia", bije od niego niesamowita harmonia, spokój i niekończąca się cisza. Historia jest budująca, wzruszająca i odbiegająca od wszelkich norm, co jeszcze bardziej oczarowało mnie jako widza. Ale nie na tym polega sztuka? Czarujący film.

1. Manchester By The Sea

To jeden z niewielu tytułów, których nie sposób opisać słowami. "Manchester By The Sea", z ręką na sercu, to jeden z najlepszych filmów, jakie widziałem w swoim życiu. Jest to dla mnie niekwestionowany i jedyny prawowity zdobywca Oscara za najlepszy film. Po obejrzeniu przez długi czas nie mogłem się otrząsnąć po tym, co przed chwilą zobaczyłem. Moje serce szybciej biło, a z ust nie chciały wyjść żadne słowa - po prostu bomba emocjonalna. "Manchester By The Sea" obejrzałem w lutym i wtedy wiedziałem, że nic lepszego w tym roku już nie zobaczę. Nie pomyliłem się, bo nie dało się przebić tego ARCYDZIEŁA i używam tego słowa całkowicie świadomie.

Komentarze

  1. Po Twojej liście widzę, że mam dużo do nadrobienie w kwestii filmów :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Chyba mam spore zaległości , bo żadnego z tych filmów nie widziałam :)

    https://xgabisxworlds.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Anihilacja - Recenzja

Filmy wypuszczane przez Netflix nie cieszą się dużą renomą. Najczęściej są one przerostem formy nad treścią, a szumne zapowiedzi i trailery są jedynie mydlaną bańką, która pęka przy pierwszym kontakcie z widzem. Czy z "Anihilacją" było podobnie?  Lena wyrusza w pięcioosobowej grupie zwiadowczej na teren, który objęty jest niezbadaną i niezrozumiałą przez nikogo, destrukcyjną siłą. Mąż głównej bohaterki wyruszył tam na misję, ale wrócił z niej dopiero po roku. Jednak jego zachowanie odbiega od normalnego, a Lena postanawia znaleźć odpowiedź na to, co jest tego przyczyną. "Anihilacja" zabiera nas do magicznego świata, pełnego gęstej roślinności, przepięknych kolorów i niespotykanych stworzeń. Po obejrzeniu tego filmu dostrzegam przede wszystkim mistyczną aurę, która krąży wokół tej historii. Stykamy się bowiem ze środowiskiem, które jest obce człowiekowi - przerażającym, ale jednocześnie intrygującym. Wszystkie emocje odczuwane przez bohaterów film udzie

Najlepsi i najgorsi - TOP filmów 2018

Końcówka każdego roku to zawsze czas podsumowań tego, co zdarzyło się w mijających 365 dniach. Choć wkroczyliśmy już w rok 2019, to do oficjalnego zamknięcia tego poprzedniego, potrzebowałem jeszcze przygotowania rankingu najlepszych i najgorszych produkcji w 2018 roku. Co się kryje pod nazwą najlepszy i najgorszy? Już tłumaczę. Takie zestawienia ze względu na nałożone na nie ramy najlepszego lub najgorszego, zawsze wzbudzają emocje u innych. Film, który jest dla mnie arcydziełem z oceną 10/10, dla innego może być potężnym rozczarowaniem, o którym chce jak najszybciej zapomnieć. Działa to również w drugą stronę. Nie ukrywam, że nie jestem krytykiem filmowym i nie mam wykształcenia w tym kierunku, które pozwoli mi stanowczo odradzić oglądania jakiejś produkcji lub wyśmiewania kogoś, kto ma inne zdanie. Robię to czysto hobbystycznie i będzie widać to po tym wpisie. Prawdopodobnie mój ranking będzie jedynym w swoim rodzaju, ale lubię czasami iść pod prąd. Pod pojęciem "n

Avengers: Wojna bez granic - Recenzja

W końcu! Nowa część Avengers zawitała do kin i jak można było się spodziewać po produkcjach Marvela, podbiła ona serca zarówno widzów, jak i krytyków. Film bije rekordy popularności i notuje fantastyczne wyniki finansowe. Czy kogoś jednak to szokuje? Mieliśmy już okazję zobaczyć dwie części Avengers, ale żadna z nich nie kumulowała tak dużo bohaterów, których znamy z filmów solowych. Tym razem przeciwko grupie superbohaterów stanął nie lada przeciwnik - Thanos we własnej osobie, który poszukuje Kamieni Nieskończonności. Mają mu one zagwarantować nieograniczone możliwości i pomóc w zaprowadzeniu porządku na świecie. Avengers za wszelką cenę starają się przeszkodzić mu w realizacji jego zadania. Filmy superbohaterskie zostały niejako zaszufladkowane pod kategorię typowych filmów akcji i wymaga się od nich głównie rozwałki, wybuchów i widowiskowych efektów specjalnych. Avengers dostarcza tego wszystkiego pod dostatkiem, ale nie powinno to nikogo dziwić w 2018 roku, w erze tak r